Äidille tein vuorostani tällaisen kakun.

Joskus tein tätä meidän taloyhtiön talkoisiin monta vuotta sitten.

Ohje on Valiolta. Ohjeessa neuvottiin sekoittamaan hilloke ja kermavaahto keskenään. Minä laitoin molemmat erikseen kerrosten väliin. Meni se alas niinkin.

Mä olen joskus lukenut vinkin, että pohjan kannattaa laittaa pakkaseen ennen kokoamista, jotta on helpompi nostella. Minä en ehtinyt sitä nyt kokeilla kuten kuvasta näkyy. On haljenneita kohtia aika paljon.

Tuohon ohjeesen on unohtunut mun lisäys mansikka. Mä laitoin varmaan n. 3 dl pakastemansikoita, kun niitä siellä on. Voi olla että oli enemmänkin. Lisäsin ne vasta aivan lopussa, jotta eivät menetä väriään.

1244993758_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

  • 250 g voita
  • 2 dl sokeria
  • 4 keltuaista
  • 3 dl vehnäjauhoja
  • 4 tl leivinjauhetta
  • 2 dl maitoa
  • MARENKI:
  • 4 valkuaista
  • 3 dl sokeria
  • 2 tl leivinjauhetta
  • 2 dl mantelilastuja (mä laitoin oman maun mukaan)
  • TÄYTE:
  • 1 l raparperipaloja
  • 2 dl sokeria
  • 2 kanelitankoa
  • ½-1 dl vettä
  • 4 dl kuohukermaa

1. Vaahdota voi ja sokeri.

2. Lisää keltuaiset vatkaten. Sekoita joukkoon kuivat aineet seoksena vuorotellen maidon kera.

3. Levitä taikina leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Paista pohjaa 10 min 180 asteessa.

4. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää sokeri pieninä erinä. Vatkaa, kunnes valkuaisvaahto pysyy kulhossa, vaikka kulho käännetään ylösalaisin. Levitä seos lusikalla esipaistetulle taikinapohjalle. Ripota pinnalle mantelilastut. Paista 180 asteessa 15 min eli kunnes pinta on kauniin ruskea.

5. Anna jäähtyä.

6. Valmista raparperitäyte: Laita raparperipalat, sokeri, vesi ja kanelitangot kattilaan. Kiehauta kunnes raparperit ovat pehmenneet. Jäähdytä. Lisää hillokkeeseen kovaksi vaahdoksi vatkattu kerma.

7. Leikkaa pohja kahtia. Levitä täyte pohjien väliin hiukan ennen tarjoilua.