Kävimme appiukon luona kylässä tänään. Mä sain hyvän syyn taas leipoa. Mutta mä en huomannut ottaa tästä kakusta lainkaan kuvaa Otsan rypistys Mutta hyvää tämä oli. Väri sopii hyvin pääsiäiseksi.

Alkuperäinen ohje on Sunnuntai-lehtisestä (vaniljainen mangokakku). Mutta mä tein taas oman sovelluksen. Suluissa olevat on minun lisäys. Mä kun pidän tuosta pohjasta. Mä kun tiedän, että noissa ohjeissa on yleensä ohkaiset pohjat. Sama juttu kiilteen kanssa. Aavistin, ettei se olisi riittänyt peittämään kauniista päällisen.

 

  • POHJA:
  • 60 g margariinia (90 g voita)
  • 170 g digestivekeksiä (255 g)
  • TÄYTE:
  • 3 kpl liivatelehteä (4 kpl)
  • 2 rkl sitruunamehua
  • 2 dl kuohukermaa (2 ½ dl kevyt vispiä)
  • 2 prk vanilja tuorejuustoa
  • 3/4 dl sokeria (1 ½ dl tomusokeria)
  • (130 g valkosuklaata rouheena)
  • KIILLE:
  • 1 ½ kpl liivatelehtiä (2 ½ kpl)
  • 1 rkl sitruunamehua
  • 2 prk (à 135 g) mangososetta lasten (3 prk, à 125g)
  • 1-2 rkl sokeria (4 rkl tomusokeria)
  • KORISTEEKSI:
  • hedelmiä tai marjoja tai suklaata ym.
  1. Leikkaa leivinpaperista irtopohjavuoan (n. 22 cm) pohjan kokoinen levy ja aseta se vuoan pohjalle.
  2. Sulata rasva. Hienonna keksit. Yhdistä keksimurut ja rasva murumaiseksi seokseksi ja painele vuoan pohjalle. Anna jähmettyä jääkaapissa 10-15 min.
  3. Liota liivatelehtiä runsaassa kylmässä vedessä 5-10 min. Purista ne kuiviksi ja liota kuumaan mehuun.
  4. Vaahdota kerma. Yhdistä täytteen aineet. Kaada täyte keksipohjan päälle ja levitä tasaiseksi. Anna hyytyä jääkaapissa 2-3 tuntia tai yön yli.
  5. Liota liivetelehtiä runsaassa kylmässä vedessä 5-10 min. Pusita kuiviksi ja liota kuumaan mehuun. Sekoita kiilteen aineet keskenään ja levitä tasaiseksi kakun pinnalle. Anna hyytyä kylmässä n. tunnin.
  6. Irrota kakku vuoastaan ja nosta tarjoiluvadille. Tarjoa sellaisenaan tai koristeltuna.